sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Melkein Mikä-Mikä-Maassa, osa 14


Helinä heräsi ärsyttävään auringonpaisteeseen. Hän halusi vielä pysyä unessa ja käänsi ärtyneenä kylkeään. Hänen kätensä ja jalkansa osuivat johonkin ja Helinä räväytti pelästyneenä silmänsä auki. Rufus nojasi käsivarteensa ja katseli häntä hymyillen.
- Huomenta.
- Huomenta, Helinä mutisi takaisin. Sydän jyskytti edelleen äskeisestä pelästyksestä, eikä syke ainakaan ollut talttumaan päin, kun Rufus katsoi häntä tuolla ilmeellä.
- Mikä on olo?
- Ihan hyvä.
- Ei satu mihinkään? Rufus kysyi huolestuneena.
- Ei, Helinä vastasi rehellisesti.
Mihinkään ei sattunut, hänen olonsa oli mainio. Ei nyt ehkä nainen, mutta jotain sinne päin.
- Hyvä, Rufus virnisti.
- Miten niin?
- Me ollaan tässä odoteltu, että milloin sä heräisit.
Helinä oli aamuisin aina vähän hidas, joten hän kysyi:
- Ketkä me?
Rufus kierähti kunnolla häneen kiinni, suuteli ja Helinä tajusi.

***

- Mulla on nälkä, Helinä ilmoitti, pää Rufuksen olkaa vasten.
- Niin mullakin.
- Enää pitäisi jaksaa nousta ylös.
Rufus vain ynähti vastaukseksi, pojan silmät olivat kiinni ja tämä näytti ihan yhtä rennolta, miltä Helinästäkin tuntui. Lepo ei kuitenkaan ollut vaihtoehto, sillä Rufuksen vatsa alkoi äänekkäästi ilmoittaa olemassaolostaan.
- Perhana, Rufus voihkaisi. Hän suukotti Helinän poskea ja nousi ylös. Kävi vaatekaapilla hakemassa bokserit jalkaansa.
- Aamupalaksi kohta pizzaa.
- Mä luulin, että saan sun herkkuvoileivän, Helinä heitti ja nousi itsekin istumaan.
- No, sä saat sellaisen. Mä otan pizzaa.
Rufus lähti huoneesta, ja Helinä kurotti kohti lattian vaatekasaa. Hän sujautti ylleen Rufuksen eilisen t-paidan. Se muistutti hänen päällään telttaa, mutta tuoksui ihanasti Rufukselta. Tosin viime yön jäljiltä hän ei erottanut iholtaan omaa tuoksuaan Rufuksesta.

Poika tuli häntä vessan ovella vastaan. Ja kun Helinä meni vessasta keittiöön, hän löysi Rufuksen tekemässä hänelle kerrosvoileipää. Helinä seisahtui keittiön ovelle ihailemaan näkymää.
- Mitä?
- Ei kun… Sä vaan näytät niin hyvälle, Helinä huokasi.
Tuttu, hidas virne valaisi Rufuksen kasvot, kun hän kääntyi katsomaan Helinää. Antoi katseensa liukua hitaasti silmistä varpaisiin ja takaisin.
- Niin säkin.
Helinä suuntasi hyytelöisillä jaloillaan istumaan, ja sai pian eteensä ison kerrosvoileivän. Helinä erotti ensivilkaisulla paahtoleipää, salaattia, tomaattia, juustoa ja kinkkua. Kahdessa kerroksessa.
- Tää on aika massiivinen.
- Rankkojen urheilusuoritusten jälkeen tarvitaan paljon energiaa, Rufus kuittasi ja nosti mikrosta höyryävän pizzan pöytään.
Helinä katsoi leipää ja mietti, että oikea urheilusuoritus tälle leivälle oli jotain maratonin tai neljän tunnin salitreenin väliltä.
- Paahtoleipää, voita, valkosipulimajoneesia, kurkkusalaattia, salaattia, kinkkua, juustoa, tomaattia ja kurkkua, Rufus luetteli. – Käy kiinni, hän kehotti ja puraisi ensimmäisen palasen omasta aamupalastaan.
Helinä katsoi vielä hetken leipää, yritti miettiä oikeaa taktiikkaa sen nujertamiseen, mutta tuli lopulta siihen tulokseen, että paras oli vain ottaa kiinni ja aloittaa kulmasta. Vaikka sitten kerros kerrallaan.

Puolessavälissä voileipää Helinä piti tauon ja kysyi Rufukselta:
- Tämmöisiäkö sä syöt normaalisti?
- No en normaalisti, joskus. Silloin kun on massakausi päällä.
- Niin mikä?
- Salijuttuja. Massakaudella nostetaan painoa, että saadaan lisää lihasmassaa.
- Milloin sä aloitit treenaamisen?
- Samoihin aikoihin, kun aloin pyöriä niissä porukoissa. Siellä salilla käynti ja isot lihakset on se juttu, siinä missä varastelu, kännit ja aineet. Kaiken muun jätin taakseni paitsi treenaamiseen. Vaihdoin vain salia.
- Ekan kerran, kun mä näin sut, mä ajattelin, että tuon on pakko olla idiootti, koska sillä on tuommoiset lihakset ja yäk mikä kroppa. Ja kyllä mä pelkäsinkin sua aika paljon, Helinä tunnusti.
- Mä huomasin sen. Ekan kerran, kun mä näin sut, ajattelin, että wow, minkä kaunottaren Peter on tuonut meille. Normaalisti mä en sen kanssa kovin pitkään edes viihdy samassa huoneessa, mutta silloin piti jäädä teidän seuraksi, että sain katella sua.
Helinällä ei ollut aavistustakaan tuosta. Hassua, kuinka elämä järjesti toisinaan melkoisia yllätyksiä. Hän kurotti pöydän yli ja purisi Rufuksen kättä.
- Haluan vielä korostaa, että sä et ole idiootti vaan ihana. Ja toi sun vartalo on nykyisin mun mielestä maailman paras.
- Mä arvasin, että penkistä ja mavesta on vielä hyötyä, Rufus naurahti. 
- Kohta pääset tutustumaan tähän lisää, Rufus sanoi ja osoitti etusormillaan itseään, kun nousi seisomaan. - Mutta sitä ennen mä tarviin vielä lisää ruokaa.
Helinä näykki omaa voileipäänsä ja seurasi kuinka Rufus tuhosi hyvää vauhtia omaa pizzaansa. Keittiön tunnelma ei ollut enää rento ja vitsikäs, ilma oli sakeanaan odotusta ja merkitseviä katseita. Ensimmäinen särö tunnelmaan tuli, kun he kuulivat avaimet lukossa ja heti perään avautuvan oven. Eteisestä kuului puhetta, Rufus ja Helinä tuijottivat toisiaan kauhistuneina. Äänet lähestyivät, ja he olivat jähmettyneet paikoilleen kuin siili ketun edessä. Mutta he eivät voineet kääriytyä piikkien sisään suojaan ja toivoa, että jos he eivät liikahtaisi, heitä ei ehkä huomattaisikaan.

Helinä tunnisti Peterin äänen jo ennen kuin poika ilmestyi keittiöön.
- Helinä, mitä sä täällä? Peter kysyi hämmentyneenä, jopa ilahtuneena.
Helinä katsoi Peteriä, juuri kun tämän katse poukkoili Helinän ja Rufuksen väliä. Rekisteröi heidän ilmeensä ja vaatteensa, tai vaatteettomuuden.
- Mitä täällä tapahtuu? Peter kysyi epäluuloisena.
Rufus oli saanut itsensä hallintaan ja vastasi veljelleen rauhallisesti:
- Me syödään Helinän kanssa aamupalaa.
- Kyllä mä sen nään, mutta mitä helvettiä tämä on? Siis tekö olette yhdessä? Helinä on mun, Peter huusi raivoissaan.
Helinä muisti Rufuksen aiemman heiton Peterin leluista, ja tajusi tilanteen olevan juuri näin. Tuskin Peter olisi suhtautunut asiaan mitenkään, jos olisi nähnyt hänet kaupungilla jonkun toisen pojan kanssa, mutta Rufus oli verenpunainen vaate.
- Te ette koskaan yhdessä olleetkaan, Rufus huomautti.
- Mistä sinä sen tiedät? Peter äsähti.
- Siitä, että minä kerroin kaiken, Helinä puuttui keskusteluun.
- Ja sinä. Miten sä kehtaat? Ensin annat mun ymmärtää ja sitten oletkin jo panemassa mun veljeä. Hyi vittu, mun veljeä, Peter parahti.
Peterin sanoissa ei ollut nimeksikään totuutta, mutta silti ne saivat Helinän hiljaiseksi. Noloksi ja vaivaantuneeksi. Hän oli eilisen ja tämän aamun ollut todella onnellinen Rufuksen kanssa, kaikki oli tuntunut niin oikealta, mutta nyt Peter oli muutamalla sanalla onnistunut tahrimaan kaiken rumaksi ja vääräksi.
- Mulle saat huutaa ja raivota niin paljon kuin haluat, mutta Helinälle et puhu noin, Rufus sanoi tiukasti.
- Turpa kiinni, mä puhun just niin kuin mä haluan.
- Joko sä olet syönyt? Rufus kysyi Helinältä.
Hän vain nyökkäsi, ei pystynyt vieläkään sanomaan mitään.
- Mennään sitten, Rufus sanoi ja nousi ylös.
- Mitä täällä oikein mekastetaan tähän aikaan? veljesten äiti ilmestyi Peterin selän taakse ihmettelemään tilannetta.
Helinä tajusi, että hän ei edes tiennyt naisen nimeä. Eihän sillä edes ollut merkitystä, mutta se oli hänen ensimmäinen ajatuksensa. Kaikkea muuta ajateltavaakin kyllä olisi, mutta Helinä ei pystynyt rekisteröimään kaikkea tätä kerralla.
- Rufus syö täällä aamupalaa mun tyttöystävän kanssa, Peter ilmoitti raivoissaan.
Helinä tai Rufus eivät sanoneet mitään, lastasivat vain yhdessä käyttämänsä astiat tiskikoneeseen.
- Rufus, onko se totta?
- Ei, Rufus vastasi ja katsoi ensimmäisen kerran äitiään.
Helinäkin katsoi oven tukkivaa kaksikkoa.
- Hei, minähän olen nähnyt sinut täällä ennenkin. Olit Peterin ja Juuson kanssa, äiti sanoi ja katsoi pettyneenä sekä Helinää että Rufusta.

Ilme tarkoitti, että heidät oli jo tuomittu, joten turha selittää.

Rufus otti Helinää kädestä kiinni ja lähti luotsaamana tätä toista kautta ulos keittiöstä.
- Luuletteko, että tämä on tällä ohi? Peter huusi ja lähti heidän peräänsä.
Rufus käänsi Helinän selkänsä taakse ja kohtasi hurjistuneen veljensä.
- Tämä on tällä ohi. Minä ja Helinä ollaan nyt yhdessä, siihen et sinä tai kukaan muukaan voi sanoa yhtään mitään. Onko asia ymmärretty?
Helinä näki vain Rufuksen selkälihakset, eikä häntä huvittunut perääntyä, että näkisi Peterin ja tämän halveksuvan ja haavoitetun katseen. Helinä sävähti, kun hän kuuli lyömisen äänen, sen kuinka Peterin nyrkki iskeytyi Rufukseen. Rufus ei edes horjahtanut, vaan liikkui iskun jälkeen nopeasti ja käänsi Peterin maahan. Helinä nosti pelästyneenä kädet suunsa eteen ja tuijotti kaksikkoa. Pikkuveli makasi vatsallaan, käsi käännettynä selän taa ja valitti suureen ääneen, Rufus oli hänen yllään toinen polvi maassa ja nojasi painollaan Peterin päälle.
- Nyt rauhoitu, Rufus murahti.
Äiti tuli äänten takia olohuoneeseen ja kirkaisi kuin kauhuelokuvissa.
- Rufus lopeta heti, Peterin sattuu!
- Se aloitti, Rufus sanoi ja suoristautui.
Peter jäi maahan makaamaan ja valitti hiljaa.
- Katso nyt mitä sä teit, äiti jatkoi huutamistaan ja polvistui Peterin viereen.
Rufus pudisti päätään ja marssi Helinän luo. Hiljaisena hän työnsi tytön edellään huoneeseen.
- Anteeksi, että sä jouduit keskelle tuota, Rufus mutisi ja meni vaatekaapille.
- Eihän se sun vikas ollut.
- Puetaan ja lähdetään helvettiin täältä, Rufus sanoi vetäen samalla paidan päälleen.
Helinä nyökkäsi, tässä talossa hän ei halunnut olla hetkeäkään pitempään. Tai olisi voinutkin olla, ilman Peteriä ja poikien vanhempia. Hiljaisena he pukeutuivat. Olohuoneesta kuului puhetta, mutta he eivät jääneet sitä kuuntelemaan tai odottamana uutta hyökkäystä. Pysähtyivät eteisessäkin vain sen verran että saivat kengät jalkoihinsa. Helinä muisti vielä napata koskemattomaksi jääneen yöpymiskassinsa naulakon alta.

Helinä tunsi pystyvänsä hengittämään ensimmäistä kertaa kunnolla vasta rappukäytävässä. Rufuksen hartioista näki kuinka vihainen poika oli. Ehkä Peterille ja äidilleen. Tai sitten Rufus oli tajunnut, mitä juuri oli tapahtunut ja mitä hän oli tehnyt. Helinä pelkäsi, että ehkä Rufus kuitenkin katui häntä ja heitä. Koska kyllähän perhe painoi vaakakupissa enemmän kuin kuukauden vanha suhde. Helinä ei tekisi mitään toisin, mutta Rufus saattaisi hyvinkin tehdä… Sen tajuaminen teki kipeää, Helinä puraisi alahuultaan lopettaakseen sen värinän.

Rufus tönäisi painavan ulko-oven vauhdilla auki, askelten tahti oli sama, kun tämä marssi autolleen. Helinä kipitti perässä, kun ei muutakaan keksinyt. Kesäinen aamu oli vaihtumassa lämpimäksi päiväksi, katu oli vielä uneliaan hiljainen, kun Helinä istui autoon.
- Voi vitun vitun vittu, Rufus kirosi ratille ja sanojensa vakuudeksi vielä löi sitä kämmenellään. - Sitä luulisi, että on jo tottunut tuohon lellitty pikkuveli -kaavaan, mutta edelleen se pääsee yllättämään, Rufus sanoi silmät kiinni. Ääni vihasta vaimentuneena.
Poika huokaisi syvään ja katsoi Helinää:
- Ootko sä kunnossa?
- Kaduttaako sua? Helinän oli pakko kysyä.
- Mikä?
- Minä.
- Täh?
Keskustelu ei yksittäisillä sanoilla edistynyt kovin hyvin, joten Helinän oli avattava huolenaihettaan lisää.
- Ilman minua sä et olisi just joutunut Peterin kanssa tappeluun, eikä teidän äiti olisi joutunut keskelle koko sotkua. Että kyllä mä ymmärrän, jos sä haluat lopettaa tämän heti alkuunsa.
- Hei, hei, hei. Tuo mitä sisällä tapahtui ei ollut mitään uutta. Siinä mun elämäntarina näkyi sulle aika perhanan hyvin pähkinänkuoressa. Tuollaista se on. Aina. Ja sä olet ainoa järkevä juttu mun elämässäni pitkään aikaan. Ehkä ikinä. En ole päästämässä susta irti, sanoi siihen äiti, Peter tai vaikka presidentti mitä hyvänsä. Me ollaan yhdessä.
Etupenkillä oli vähän hankala halata, mutta Helinällä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tarrautua kiinni Rufukseen ja pitää kiinni pitkään.

- Mitäs nyt? Helinä kysyi, kun hän palasi omalle puolelleen.
- Jos sulla ei tälle päivälle ole ohjelmaa, niin vietetään se yhdessä jossain. Noi saa tuolla aikaa rauhoittua, ja kun mä palaan illalla tai yöllä kotiin, niin tilanne on ohi.
- Varmasti?
- Mun kokemuksella se menee just noin. Ja sitä kokemustahan mulla on, Rufus sanoi kuivasti ja käynnisti auton.
- No, mitä tehdään? poika kysyi, kun hän joutui pysähtymään ensimmäiseen risteykseen.
- Sano sinä, ei mulla ainakaan ole ideoita.
- Kaikista mieluiten mä ottaisin sängyn ja huoneen, ja olisin sun kanssa siellä ainakin pari viikkoa.
- Mulla on huone ja sänky, mutta vaan 80 senttiä leveä, Helinä vastasi suupielet nykien.
- Päällekkäinhän me oltaisiin kuitenkin, Rufus esitti toiveikkaasti.
- Niin ja sen huoneen seinät ovat paperia, Helinä torppasi toiveen.
Jätti lisäämättä, että edelleen hän joutui parina iltana viikossa tunkemaan kuulokkeet mahdollisimman hyvin korvilleen ja pysymään huoneessaan sen puoli tuntia.
- Mä nyt oletin, että haluat olla mun kanssa tämän päivän, mutta voin mä viedä sut kotiinkin ja keksin sitten itselleni jonkun evakkopaikan.
- Höpsö, tietysti mä haluan olla sun kanssa, kun kerrankin on aikaa.
- Tuntuuko susta sitten, että mä en anna sulle tarpeeksi aikaa? Rufus kysyi huolestuneena.
Helinä seurasi tuulilasissa vaihtuvaa kaupunkimaisemaa ja mietti kuinka muotoilisi vastauksensa.
- Joo ja ei. Kyllä mä ymmärrän, että sulla on työ, kaverit ja harrastukset ja siinä ei ole mitään väärää. Mutta kun mä tunnen täällä vain porukat ja sut, niin välillä on vähän yksinäistä. Mutta kyllä se tästä, kunhan koulu alkaa.
- Mä voisin…
- Et. Meillä on tämä päivä kokonaan kaksin ja ensi viikolla joitakin iltoja, mutta et ala tinkimään omista harrastuksistasi tai kavereittesi näkemisestä mun takia. Mulla on taide, ja niin kauan kuin mulla on edes pieni pala paperia ja kynä, niin mä kyllä viihdyn.
Rufus nyökkäsi ja hamusi Helinän käden omaansa.

- Hei, voithan sä alkaa käydä mun kanssa salilla. Sieltä saisit kavereita.
- Tässä vaiheessa mun on varmaan paras tunnustaa, että mä vihaan liikuntaa.
Keskustelu jatkui tyrmistyneen Rufuksen esittämillä väitteillä liikunnan hyvistä puolista ja Helinä vastasi yhtä napakasti jokaiseen. Hänelle riitti, että jaksoi ajaa pyörällä, kävellä ja kantaa maalausvälineet, kaikki muu oli turhaa rehkimistä.
- Joku päivä mä vielä raahaan tuon sun sievän pienen perseen salille ja näytän, missä siinä hommassa on kyse, Rufus sanoi ja sammutti auton.
- No, jos mun perse on jo sievä, niin mitä mä siellä sitten teen? Helinä nauroi ja katsoi ympärilleen.
He olivat Helinälle tuntemattoman kadun varressa parkissa.
- Ei kyse ole ulkonäöstä, vaan hyvinvoinnista ja mielenterveydestä. Peruskunnosta, siitä että jaksaa vielä ysikymppisenä köpötellä menemään, eikä ole sängyn pohjalla jo kolmevitosena.
- Sä saat kantaa mua sitten kun mä en enää itse jaksa.
- Mä en oo mikään Hodor, Rufus kuittasi ja nousi ylös autosta. Helinä seurasi poikaystävänsä esimerkkiä ja kysyi pihalla:
- Kuka Hodor?
- Et sä oo kattonu Game of Thronesia?
- Mikä se on?
- Missä tynnyrissä sä oot elänyt? Rufus kysyi liioitellun ihmeissään.
- Taidetynnyrissä, Helinä kuittasi takaisin. - Nimeä kolme Vincent van Goghin teosta.
- Tähtikirkas yö ja Öinen katukahvila ja…
Helinä oli vaikuttunut.
- Ei pelkkä saliniilo ja autonkorjaaja, Rufus hymyili itseensä selvästi tyytyväisenä.
Helinä ujutti kätensä Rufuksen ristiselälle ja pääsi näin tämän kainaloon.
- En ole koskaan niin luullutkaan. Tai siis en sen jälkeen, kun nähtiin toisen kerran.
Rufus painoi suukon Helinän päälaelle ja puhalsi tytön hiuksiin.
- Mitäs me tehdään? Helinä kysyi.
- Hengaillaan päivä kaupungilla. Mä voin vähän esitellä sulle mulle tärkeitä paikkoja.
Helinä nyökkäsi, ja käsi kädessä he lähtivät tutustumiskierrokselle.

Kierros alkoi Rufuksen käymän päiväkodin pihasta, jatkui ala- ja yläasteen pihoilla kiertelyyn ja paikkoihin, joissa Rufus oli teininä oleskellut. Jokaisessa kohteessa Helinä sai kuulla muistoja ja tapahtumia Rufuksen menneisyydestä, niitä asioita, jotka olivat muovanneet hänestä juuri sellaisen. Eikä Helinä ollut kauhuissaan miten joku saattoi kertoa koko elämäntarinansa toiselle ihmiselle, vaan hän odotti, että saisi kertoa Rufukselle omasta menneisyydestään. Jakaa ne muistot, joita hän oli kiihkeästi pimittänyt itsellään, eikä ollut ikinä kertonut kenellekään.

- Mun jalkoihin sattuu, Helinä puuskahti, kun he kävelivät kohti keskustaa.
- Niinkö? Mulla ei tunnu vielä missään, olisko liikunnasta apua? Rufus virnisti.
Helinä loi poikaan murhaavan silmäyksen.
- No, mitä me sitten tehdään? Rufus kysyi.
- Mulla on nälkäkin.
- Minne sä haluat syömään?
- Kotiin.
Rufus kohotti kulmakarvojaan.
- Joo, joo. Todennäköisesti joudut taas kysymyssateeseen, mutta meillä on ahvenkeittoa ja mä haluaisin näyttää sulle valokuvia.
Rufus toisti ruokalajin nimen ja hymyili leveästi.
- Mitä? Helinä kysyi ihmeissään.
- Sä vaan oot ensimmäinen tyttö, jonka mä tunnen, joka suostuu syömään muuta kalaa kuin lohta tai tonnikalaa.
- Mikä vika ahvenessa on?
- Ei mikään. Sä vaan oot niin erilainen. Ja toi on sitten puhdas kehu.
- Onko sun entiset sitten jotain trendikkäitä fitnessbeibejä? Helinä kysyi puoliksi uteliaana ja puoliksi peloissaan. Hän ei ollut ihan varma halusiko sittenkään mennä tälle alueelle.
- Kuka sanoi, että mulla on entisiä? Rufus näytti naamaltaan täysin viattomalta.
- Hyvä yritys. Sun viime yön näyttöjen perusteella mä en todellakaan usko, että olit ensimmäistä kertaa asialla.
Viattomuus vaihtui niin silmiinpistävään itsetyytyväisyyteen, että Helinä epäili Rufuksen tikahtuvan tunteeseen.
- Ei niitä montaa ole. Eikä yksikään ole sellainen kuin sinä, Rufus viimein tuumasi ja kaappasi Helinän syliinsä. - Jaksatko sä kävellä autolle asti vai pitääkö sut kantaa sinne?
- No en mä nyt niin rapakuntoinen ole, Helinä tuhahti ja yritti rimpuilla alas, mutta sai jalkansa maahan vasta kun Rufus niin halusi. Eli yhtä hengityksenpysäyttävää suudelmaa myöhemmin.

Helinä kaiveli kassinsa pohjalta kotiavaimia, nippua kaivellessaan hän havahtui siihen, miten häntä ei jännittänyt. Tästä oli tullut niin luontevaa. Rufus oli osa hänen elämäänsä, osa hänen perhettään. Oli ihanaa mennä kotiin Rufuksen kanssa, hän tiesi jo, että poika tuli toimeen hänen vanhempiensa kanssa. Helinä oli aiemmin esitellyt yhden pojan vanhemmilleen, mutta silloin kaikki oli ollut noloa ja jäykkää. Joko hän oli aikuistunut tai sitten Rufuksen kanssa kaikki oli enemmän oikein, ehkä molempia.
- Moi, Helinä huikkasi tunnustelevasti eteisestä.
Äiti vastasi tervehdykseen olohuoneen puolelta.
- Moi, Rufus vastasi saatuaan kengät pois jaloistaan.
- Onko siellä Rufus? Leila huikkasi innoissaan ja heti äänen jälkeen ilmestyi äiti eteiseen tarkistamaan tilanteen.
- Oi, kuinka mukavaa, äiti hymyili ja löi kätensä yhteen olohuoneen ovella.
- Vieläkö meillä on sitä keittoa?
- Tietysti. Sitten meillä on tuoreita sämpylöitä, naapurin Tuovi antoi niitä pussillisen, kun autoin häntä kantamaan uuden maton yläkertaan.
Äiti luotsasi heidät keittiöön, istutti pöydän ääreen ja alkoi lämmittää keittoa ja touhuta pöytään astioita ja lisukkeita. Koko ajan hän piti keskustelua yllä Rufuksen kanssa.
- Missä isä on? Helinä kysyi, kun keskusteluun tuli puolen sekunnin mittainen tauko.
- Nukkuu parvekkeella, äiti kääntyi puolittain katsomaan Helinää vastauksen ajaksi ja jatkoi sitten takaisin Rufuksen pariin palaten: - Siis sinä asut siinä ihanassa vaaleanpunaisessa kivitalossa?
Helinä keskittyi lappamaan keittoa suuhunsa ja kuunteli kuinka äiti onnistuneesti kävi Rufuksen kanssa läpi pojan historiaa.

- Hei, katsotaanko niitä valokuvia? Helinä kysyi, kun hän oli saanut syötyä ja Rufuskin oli lopettelemassa toista lautasellistaan.
Rufus nyökkäsi, ja äiti ilmoitti raivaavansa kyllä pöydän.
Helinä kaivoi olohuoneen kirjahyllystä vihreän valokuva-albumin, jossa oli hänen elämänsä tärkeimmät kuvat. Hän istui Rufuksen viereen sohvalle ja aukaisi kansion. He olivat päässeet kuvissa Helinän ensimmäiseen jouluun, kun äiti tuli olohuoneeseen. Helinän ensimmäisen koulupäivän kuvien kohdalla myös isä heräsi ja kömpi äidin viereen istumaan.

Helinä nökötti Rufuksen kainalossa, näytti hänelle valokuvat ja jakoi yhdessä vanhempiensa kanssa tarinoita. Kuva edesmenneestä isoäidistä, Helinästä piirtämässä tai itkemässä joulupukin sylissä, muistelmat siitä kuinka hän oli eksynyt mustikkametsässä ja löytynyt nukkumassa suuren kiven päältä, kuva palkintojenjaosta ala-asteen kansallisessa taidekilpailussa. Kuvat ja jutut vaihtuvista kaupungeista ja paikkakunnista seurasivat toisiaan.

Helinä havahtui kameran ääneen ja katsoi hölmistyneenä kuinka isä tähtäsi heihin ikkunan edessä.
- Isä, Helinä voihkaisi.
- Uusi kuva albumiin, äiti hymyili lämpimästi.
Rufus kiinnostui kamerasta ja kuunteli tarkkaavaisesti kuinka isä selitti harrastustaan. Kamera oli vanha 90-luvun Nikon. Isä kuvasi edelleen pelkälle filmille, digiaika ei kiinnostanut häntä edes kameroissa.
- Halusitko sä näyttää mulle vielä niitä sun tauluja? Rufus kysyi, kun Helinän silmät olivat jo lasittuneet kaikesta siitä puheesta kameroista, tekniikasta ja kuvien kehittämisestä.
- Joo, Helinä innostui ja ponnisti ylös. Hän vei albumin hyllyyn ja käveli Rufuksen edellä huoneeseensa. Hän kuuli oven painuvan takanaan kiinni ja kääntyi malttamattomana Rufuksen puoleen, kurkotti kohti pojan suuta kuin kasvi janoten valoa.
- Vihdoinkin kahden, Helinä mutisi Rufuksen huulia vasten.
Rufus ynähti ja veti Helinää entistä lähemmäksi.
Suudelma keskeytyi eteisestä kuuluviin ääniin. Helinä vetäytyi turhautuneena pois Rufuksen sylistä ja käveli ovelleen katsomaan mikä vanhemmilla oli hätänä.
- Me käydään vielä kaupassa, kaurahiutaleet on loppu, äiti sanoi silmät tuikkien.
Helinä tunsi punan hiipivän hiusmartoa alaspäin ja pakotti pitkästyneen ilmeen kasvoilleen.
- Okei.
- Heippa, äiti vielä huikkasi ovelta ja lähes työnsi isän edellään ulos.
- Meillä on ehkä kaksikymmentä minuuttia aikaa, Helinä sanoi ja painoi oven kiinni.
Rufus oli hetkessä hänen takanaan, kädet kiertyivät vyötärölle ja suudelmat satoivat niskaan ja kaulaan. Helinä kääntyi väkisin ympäri ja alkoi riisua Rufusta. Hän halusi ihon ihoa vasten. Nyt.

- Katsotaan niitä tauluja joku toinen kerta, Rufus virnisti, kun hän veti t-paidan takaisin ylleen.
Helinä nyökkäsi ja laittoi shortsien napin kiinni. Äiti ja isä olivat tulleet kotiin ja pyytäneet heitä hetki sitten vielä iltateelle.
- Musta niin näkee mitä me on tehty, Helinä vinkaisi, kun hän katsoi peilikuvaansa oven vieressä.
- Eiköhän ne tajunnut sen muutenkin, kun lähtivät käymään kaupassa. Ole normaali.
- Normaali? Helinä kysyi epäuskoisena ja tarttui hiusharjaan.
- Normaali. Ihan kuin minä. Ja sitä paitsi sun porukat on superrentoja ja älyttömän mukavia, että älä stressaa.
- Helppohan sun on sanoa.
- No, ota huomioon, että mun perhe heitti meidät ulos sen takia, että me harrastettiin seksiä, niin kyllä mä luulen, että meille se tee tarjotaan.
Helinä nyökkäsi ja ymmärsi Rufuksen pointin.

Ja oikeassa Rufus oli, äiti oli oma rento itsensä, Rufuskin normaali, Helinä ja tämän isä ehkä vähän vaivaantuneita ja hiljaisia, mutta se ei haitannut, kun pöydässä oli kaksi, jotka pitivät keskustelua yllä.
- Kiitos, minulla on ollut todella mukava ilta, mutta nyt täytyy lähteä. Aamulla taas aikainen ylösnousu, Rufus ilmoitti, kun ulkona varjot alkoivat pidentyä ja isä oli haukotellut jo ainakin kahdesti.
- Oi, tämä oli kyllä mukavaa. Toivottavasti tulet taas pian käymään, äiti hehkutti.
- Mielelläni, Rufus nyökkäsi, nousi ja vei mukinsa tiskialtaaseen.
- Mä lähden saattamaan sut autolle, Helinä sanoi ja seurasi Rufusta eteiseen.
Hiljaisena Helinä asteli rappuja, Rufuksen aiempi heitto oli tuonut mieleen aamun tapahtumat ja pelon Rufuksen puolesta. Ehkä hänen olisi paras vain luottaa Rufuksen arvioon, että tilanne ei ollut uusi ja todennäköisesti jo ohi, mutta ei hän halunnut aiheuttaa Rufukselle mitään hankaluuksia.
- Mitä sä mietit? Rufus kysäisi parkkipaikalla.
- Sitä, että millainen sun kotiinpaluu on, Helinä tunnusti murheellisena.
- Todennäköisesti äänekäs, mutta kyllä se siitä.
Helinä pystyi vain katsomaan Rufusta onnettomana. Rufus hymyili ja nosti etusormellaan Helinän leukaa ylemmäs.
- Älä näytä noin murheelliselta L’oreal.
- Mikä?
- L’oreal, koska olet sen arvoinen.
Helinä naurahti hämillään ja kietoi kätensä Rufuksen ympärille kuin olisi halannut puuta.
- Mä en halua, että kukaan huutaa sulle.
- Ei ne ehkä huudakaan. Ja vaikka huutaisivat, en mä tekisi mitään toisin.
Siihen Helinällä ei ollut mitään sanomista, ei hänkään muuttaisi yhtään hetkeä.

Osa 15 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti